אם אתה מעוניין להשיק מיזם חדש, לשנות כיוון או להציג מוצר או שירות חדש, אתה צריך לשאול את עצמך כמה שאלות בסיסיות לפני שאתה יוצא  לשוק. כתבה זו תתמקד בממד הקניין הרוחני (IP) ובמספר האתגרים הראשונים בתהליך זה.

 מהו השוק שלך ?

בהנחה שיש לך הצעת ערך (winning value proposition) עליך להחליט לאיזה שוק אתה מכוון? קח בחשבון שההגנה על קניין רוחני פוטנציאלית צריכה להיות מוגשת בכל תחום שיפוט שבו אתה רוצה להגן על הרעיון שלך. הדבר יכול להיות יקר למדיי ולכן דורש תכנון עסקי ושיווקי חכם.

למי אתה פונה?

למשתמשי קצה? יצרנים? יבואנים? הגשות ה- IP שלך צריכות להיות מותאמות לקהל היעד שלך וזאת על מנת למנוע מגורם זר להשתמש ברעיון שלך ללא רשותך.הגנה על עצמך משוק היעד השגוי היא בזבוז משאבים!

האם הרעיון ניתן להרחבה?

האם הרעיון שלך מיושם בתוכנה, נמכר כערכה להרכבה, או נמכר כמכשיר עצמאי? האם הרעיון שלך חייב ממשק עם מערכות אחרות, פלטפורמות או התקנים? סביבת היישום של הרעיון שלך צריכה  לקחת בחשבון היכן ההגנה אפשרית, אם בכלל.

יתר על כן, עליך לחשוב איך תוכל לייצר הכנסות ממכירה באופן האופטימאלי – האם ממספר היחידות שימכרו, רישוי טכנולוגיה, מכירה של אמצעי ייצור? הטענות שלך צריכות להיות מותאמות למקרים שאנשים יצטרכו להשתמש בטכנולוגיה שלך.

 האם צוות שלי מוכן?

בהנחת שהרעיון שלך פותח על ידי חברי צוות נוספים מלבדך, האם אתה בטוח שאתה יודע מיהם הממציאים? מהם זכויותיהם? ומהם חובותיהם? תדעו שרישום בעייתי עלול לבטל את תוקף ה-IP שלך.
תוכניות תמריצים חכמות, נהלים הוגנים יכולים לשמור על הצוות שלך כהלכה.

מהי הטכנולוגיה?

אחת הבעיות שמומחי ה- IP נתקלים בהם לעיתים קרובות הם ממציאים שחושבים שכל הפעולות שהם עשו ברורות למדיי. לעיתים קרובות, הם קרובים מידיי לטכנולוגיה בכדי להבין שהקפיצות הטכנולוגיות שהם עשו גרמו להם להחמיץ הזדמנויות ליצור IP בעל הערך הפוטנציאלי.

צוותים העובדים על פיתוח טכנולוגיה חדשה חייבים להבין את הקיים בשוק ובמסדי הנתונים של הפטנטים.
חיפושי פטנטים בשוק עשויים למנוע יוזמה מסוכנת כמו כן ניסוח יצירתי של ה-IP  עשוי לסייע בדרכים חדשות להגיע למטרות שלך.

 כיצד להתחרות?

אם אתה מספק מוצר או שירות טוב יותר והנקודה של שיפור נובעת מטכנולוגיה חדשה, אולי שילוב החדש הזה יכול להיות מוגן על ידי פטנט טכנולוגי המתאר את שילוב אלמנטים זה.

בנוסף, החדירה לשוק יכולה להיות ממוקדת במותג ולא מבוססת טכנולוגיה.  אולי אתה לא צריך לבזבז את הכסף שלך על פטנטים, אך ייתכן שיהיה צורך באסטרטגית הגנת מותג. אם אתה מקווה להיות “הקוקה הקולה” הבא, עליך לבדוק האם הסוד המסחרי שלך מוגן.

ישנם כמובן,  הרבה יותר תרחישים ואתגרים, אבל אני מקווה שנקודות האתגר הראשוניים שציינתי במאמרי ישנו את דעתך כלפי הגורמים קריטיים האלו אשר מחייבים  הדרכת IP ותמיכה בעודך צועד קדימה אל עבר המטרה הנכספת – לכבוש את השוק.

_______________________________________________________________

 הכותב הוא ירון דמלין, מנכ”ל פתרונת פטנטים – ניהול ה-IP אישי. פלאפון: 054-4736669

Yaron@patentingsolutions.com : מייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *