“הרבה מרעיונות הייזום נכשלים, אך הרבה מכשלונות אלו ניתן למנוע” כך פותח אריק רייס את ספרו שהפך בשנים האחרונות לרב מכר. האם קיימת שיטה המשפרת בעשרות אחוזים את סיכויי ההצלחה של רעיונות באשר הם?

אריק רייס יזם, סופר, ובלוגר, מגיע מעמק הסיליקון שבארצות הברית. במהלך תקופה קצרה (2003-2006)  הספיק רייס לחוות הן כשלונות והן הצלחות בעמדת הובלה של חברות הזנק. דבר זה גרם לו לפתח תאוריה בשם “The Lean Startup.

מאמר זה יתבסס על תכנים מתוך ספר זה.

שורשיו של ה Lean Startup מגיעים מתעשיית הרכב טויוטה שביפן. שם הגדיר Taiichi Ohno מתודולוגיה הנקראת – Lean Manufacturing – אשר במהותה היוותה שינויי של הדרך בה פועלת שרשרת האספקה והייצור.

שיטה זו לימדה את העולם להבחין בין פעולות מועילות (אלו עם “ערך מוסף ללקוח”) לבין פעולות מבוזבזות, ומראה כיצד לבנות את איכות המוצר מבפנים החוצה.

ה Lean Startup לקח, ומימש עקרונות אלו לתחום היזמות. הוא מבקש מאנשים להתחיל ולמדוד את את הפרודוקטיביות שלהם בצורה אחרת.

בעולם היזמות – “ערך מוסף ללקוח” יתקבל כאשר למוצר שלנו תהיה דרישה מצד הלקוחות.

חברות start-up רבות יוצרות בטעות מוצרים שאף אחד לא מעוניין בהם, על כן אין זה משנה כלל שהם עמדו בזמן ובתקציב. המטרה אם כן של חברות startup עלפי רייס הינה –

 

לפענח מהו הדבר הנכון שיש לבנות, בצורה המהירה ביותר.

אז איך עושים את זה ?

בעזרת 3 שלבים עיקריים :

בניית מוצר 

תהליך ניווט 

תאוצה

 

בניית מוצר       

לכל start-up יש את כיוון “הצפון האמיתי” (true North) שלו, אשר מהווה את החזון של החברה – זהו בסיס יציב אליו שואפת החברה להגיע ואשר משתנה לעיתים רחוקות. בכדיי לממש את החזון, על הארגון להגדיר אסטרטגיה )מודל העסקי, roadman, וכד’ (. המוצר הוא למעשה התוצר של אסטרטגיה זו. בעוד החזון משתנה לעיתים רחוקות, האסטרטגיה יכולה להשתנות מדי פעם בפעם כתלות בשוק, מתחרים וכו’ .. (תהליך הנקרא Pivot), והמוצר יכול להשתנות בתדירות רבה יותר (תהליך הנקרא Optimization)

כאשר אנחנו בונים את אסטרטגית המוצר השאלה שצריכה להישאל אינה “האם אנו מסוגלים לבנות מוצר כזה?” אלא – האם אנחנו צריכים לבנות מוצר כזה? והאם נוכל לבנות עסק יציב סביב סט זה של מוצרים ושרותים.

על מנת להיות מסוגלים לענות על שאלת הבסיס הראשונה, יש צורך בבניית prototype פשוט של המוצר / פתרון, חסר מרבית  מה – features המתוכננים, אשר יהיה אפשר להציג אותו ללקוחות בשלב מוקדם ככל שאפשר. ההנחה היא שאנחנו נרוויח בכל מקרה מתהליך זה

–      אם קיבלנו תגובות חיוביות – הרי שקיים צורך למוצר

–      אם התגובות היו שליליות – נוכל ללמוד מהן איזה התנהגות חסרה במוצר הנוכחי.

 

תהליך ניווט 

בהגדרתו – מטרתו של תהליך הניווט הינו לסייע לנו להתמקד במוצר הנכון (ראו הגדרה מעלה) בזמן הקצר ביותר. זאת מתוך ראייה שבמידה והתמקדנו במוצר שאינו “נכון” או לחלופין שלקח לנו יותר מדי זמן להגיע למוצר “הנכון” עלול להביא אותנו למיצוי המשאבים העומדים לרשותנו (תקציב, זמן, וכו’ ) ובעצם להביא לסיומו של הרעיון בטרם עת.

את תהליך זה פירמל רייס למתודולוגיה בעלת שלושה מצבים בשם Build-Measure-Learn

בשלב הראשון אנחנו “מתרגמים” את הרעיונות (IDEAS)  ל”מוצר בסיסי” ע”י תהליך בנייה (BUILD). את התוצר שהתקבל נרצה למדוד (MEASURE) אל מול הלקוחות הפוטנציאלים. המידע שיתקבל (DATA) יאפשר לנו ללמוד (LEARN) באילו כיוונים עלינו להמשיך ולהשקיע, ואילו כיוונים עלינו לזנוח. על בסיס מידע זה נייצר רעיונות חדשים (IDEAS) וחוזר חלילה.

“המוצר הבסיסי” מקבל דגש רחב בספרו של רייס ומכונה בשם Minimal Valuable Product (MVP)

(או בעברית – מוצר בר קיימא מינימלי).

MVP נכון הוא זה אשר מספק לנו את המינימום הנידרש בכדיי להתחיל ללמוד, והוא למעשה יאשר או יבטל את ההנחה הבסיסית עליה אנחנו מסתמכים בייצור המוצר. כל עבודה נוספת אשר נשקיע מעבר לכך בשלב זה הינה בזבוז ((waste ולא תקדם אותנו במסלול הנכון.

תאוצה

הפן השלישי והאחרון מתייחס ליכולת שלנו ליצר את המוצר בצורה כזו שתאפשר את הגמישות והמהירות עליהן דיברנו בפרק הניווט. האלמנטים שנזכיר הינם למעשה טכניקה, אשר פעלה בהצלחה בעולם התעשייה (עליו פותחה מתודולוגיית ה- Lean במקור), ובצורה מפתיעה מתאימה גם לעולם היזמות (מה שמראה את כוחה הרב). הטכניקה מתבססת על מספר אלמנטים עיקריים  –

Batch Size – הכוונה כאן הינה לגודל המהדורה של המוצר. גודל מהדורה קטן של המוצר יספק לנו זמן תגובה מהיר, גמישות לשינויים, ויציבות במוצר.

Continues Deployment – הזמן שלוקח מרגע שסיימנו לפתח ועד להעלאה של המוצר לאויר מוגדר כבזבוז (waist). מדוע? כיוון שבזמן זה אין כל “ערך מוסף ללקוח”. אנחנו נשאף להקטין זמן זה למינימלי ע”י שילוב תהליכי אוטומציה (כגון בנייה, בדיקות, וכו’ ..) בתהליך הייצור.

 Pull Vs Push – ה”דאגה” שלנו בתהליך הייצור (משלב ה design) ועד לשלב ההעלאה לאויר צריכה להתמקד בזרימה של התוצרים החוצה בדרך היעילה ביותר.(ראו הרחבה בנושא במאמר – Lean)

 

שורת סיכום

מתודולוגית ה Lean startup מוגדרת כיום כאחת המתודולוגיות המרעננות והמשפיעות בשנים האחרונות. היא כבר קצרה מספר לא מבוטל של הצלחות וקיים לה כיום קהל תומכים רב שדוחף אותה קדימה.

  _________________________________________________________________________________________________

יוגב טל , מומחה בייעול תהליכי פיתוח משלב הייזום ועד ההטמעה, מרצה ומטמיע מתודולוגיות , Agile, Lean, Kanban, מוסמך בניהול פרויקטים. בעל הבלוג: מרעננים את הפיתוח-   http://freshrnd.blogspot.co.il/ 

 yogev.tal@devmanage.com

Linkedin Profile

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *