האם שקלתם את דרום אפריקה כיעד ראשוני למוצר שלכם, לפני הגעתכם לשווקים המסורתיים?  אני מציע לבחון אותה כשוק בטא בגודל בינוני, עם פוטציאל צמיחה גבוהה, סביבת עבודה נוחה ועלויות השקעה הנמוכות בסידרי גודל מארה”ב או אירופה.  בדרום אפריקה תיחשפו לרמות סיכון נמוכות יחסית ותחרות פחות אגרסיבית, ובמקביל סיכוי להחזרי השקעה גבוהים במיוחד.

פיתוח הגירסה ראשונה של המוצר שלכם עומדת לפני סיום, ואתם שוקלים מי יהיו הלקוחות הראשונים שלכם. רצוי לבצע בדיקה איך המוצר שלכם מתקבל על ידי לקוחות אמיתיים בשוק ספציפי (מקובל בגישת Lean Start-up). שוק בטא יאפשר גם בחינת טכנולוגיות חדשות לצורך רפרנס עתידי בשווקי יעד אחרים. בכל שלב בחיי הסטארט אפ ומאוחר יותר כחברה מתבססת, תצטרכו לזהות את שווקי היעד הבינלאומיים בהם תנסו להשיג צמיחה ע”י פיתוח עסקי ממוקד.

במקרים רבים רואים סטארט אפים טכנולוגיים ישראליים את השוק הטבעי שלהם בארה”ב, בשוק האירופאי או באסיה.  עם ההאטה בשווקים באירופה ובארה”ב, חוסר היציבות המרחף מעל סין והקושי במימוש הפוטנציאל בהודו, אפריקה נראית בעיני רבים כיעד חשוב חדש.

דרום אפריקה, הכלכלה החזקה והמגוונת ביבשת אפריקה מציעה שוק של כ- 50 מיליון איש. במדינה תשתיות פיזיות, פיננסיות ובנקאיות טובות, חוקה מתקדמת וכן רגולציה ושלטון יציבים. זו מדינה גדולה בשיטחה ומגוונת ביותר מבחינת תרבויות, המצמיחה בשנים האחרונות מעמד ביניים צרכני משמעותי המחפש פתרונות יחודיים לו. בהתאם לקהל היעד, יש צורך בהתאמות במוצר שלכם ובהתנהלות נכונה מול התרבות העסקית המשתנה .

אנגלית היא השפה העיקרית בשימוש, דבר המקל על השיח העיסקי, ושעון הדומה לישראל ואירופה, דבר המאפשר עבודה ללא הקושי שבפערי זמן הקיימים מול ארה”ב או המזרח הרחוק.

בדרום אפריקה מתפתחת במהירות סצנת יזמות וחדשנות טכנולוגית מקומית, אך עדיין רגילים שם שחדשנות טכנולוגית משמעותית מגיעה מבחוץ וניתנת לרכישה בכסף.

כדאי לשים לב למאפיינים ייחודיים כגון מיעוט יחסי בשימוש בחשבונות בנק וכרטיסי אשראי, הכנסה פנויה קטנה והרגל רכישות prepaid (בסלולרי, בחשמל, במים ועוד). שוק התקשורת מבוסס פתרונות ניידים, ו”התרבות הסלולרית” מפותחת מאוד.

יש לזכור שעבודה מוצלחת מחייבת שותפים מקומיים בעלי יכולות וניהול מקומי נכון. האפליה המתקנת (BEE) מחייבת עבודה עם שותפים שחורים מקומיים בעיקר במכרזים. יש צורך בהיכרות טובה עם הרגולציה והבירוקרטיה המקומית המורכבת.

מעבר ליתרונות הטמונים בדרום אפריקה עצמה, מבחינות רבות היא מהווה שער כניסה אפקטיבי  למדינות נוספות מתחת לסהרה. יבשת אפריקה, על מיליארד תושביה מתעוררת לחיים מחדש בעזרת טכנולוגיה, משאבי הטבע והאנוש שלה. ביבשת זו חלק מן הכלכלות הצומחות המהירות בעולם. רוח היזמות וחדשנות הופכת לחלק מהתרבות  וקצב הצמיחה של סטארט־אפים וחממות באפריקה הוא המהיר בעולם, אף יותר מישראל או עמק הסיליקון.

בתחום התקשורת. במשך שנים סבלה אפריקה מהשקעה מועטה בתשתיות קבועות, ובשנים האחרונות היה זינוק מרשים בשימוש בטכנולוגיות מידע ברחבי היבשת (750 מיליון משתמשים בסלולר וצמיחה המהירה בעולם לפני אסיה). הכניסה המאוחרת יחסית של אפריקה לעולם הדיגיטלי אפשרה למדינות היבשת לקפוץ כמה שלבים באבולוציה הטכנולוגית ולהגיע מהר מאוד לרמה גבוהה בכמה תחומים (סלולר, לויין, שירותים בנקאיים, כספים ותקשורת, תשתיות סיבים אופטיים ורשתות LTE). רוב השימוש באינטרנט נעשה דרך סמארטפונים והרשתות הסלולריות. אם אתם עוסקים בתחום המובייל, אינטרנט, אבטחת IT, בנקאות וארנק סלולרי, או פיתוח אפליקציות, אפריקה היא וודאי המקום לבדוק את הטכנולוגיה החדשה שלכם.

כדאי לציין את הפוטנציאל במספר תחומים טכנולוגיים ותשתיתיים נוספים, בהם ישראל מובילה במו”פ:

אבטחה (HLS) במיוחד בתחומי הגנה אישית ועירונית (Safe City) והגנה על גבולות;

אנרגיה בשנים האחרונות גברו הביקושים לפרויקטים של אנרגיה חליפית ופתרונות לחיסכון אנרגטי;

מים וחקלאות– מחסור חמור במים לשתיה וזיהום מי תהום כתוצאה מכרייה מאסיבית הובילו לקידום פרויקטים של התפלה וטיפול במים. קרקעות בשפע ופיתוח תעשיות חקלאיות יכול להפוך את אפריקה לספקית מזון מובילה בעולם.

בריאות וציוד רפואי– הגיוון באוכלוסיה ובצמחייה מהווה כר פורה לשיתופי פעולה. ההשקעות בתחום ציוד הרפואי, בתי חולים וטיפול במחלות עולה משמעותית.

לסיכום אני מאמין שדרום אפריקה מהווה שוק בעל מגוון מאפיינים מתאימים לחברות ישראליות שמעוניינות להתחיל לבחון את דרכן בעולם. הזדמנות שניה לאחר טעויות שיווקיות בארה”ב או אירופה,תצריך בנייה מחודשת יקרה וארוכה. בשווקים האסייתיים הענקיים אתם עלולים ללכת לאיבוד בסבך התרבותי ולהיגרר להוצאות ולתהליכים ארוכים. דרום אפריקה מספיק גדולה, מגוונת ומבודדת על מנת לבצע ניסויים שיווקיים בעלויות סבירות. אם וכאשר ההצלחה תאיר לכם פנים, יפתח בפניכם שוק פוטנציאלי אדיר ביבשת אפריקה.

בהמשך תוכלו להגיע מנוסים יותר לשווקי היעד המסורתיים.

שיהיה בהצלחה,

אלעד סתיו

____________________________________________________________________________________

 

אלעד סתיו, עורך דין ומומחה לסחר בינ”ל, כיהן בדרום אפריקה כנספח כלכלי בשגרירות ישראל, ופעיל מזה 12 שנים ביעוץ וניהול פיתוח עסקי בינלאומי, העברת טכנולוגיות וקידום פרויקטים בשווקים באפריקה, בעבור חברות ישראליות במגוון סקטורים טכנולוגיים.

אלעד התגורר ב 3 השנים האחרונות ביוהנסבורג, בהן ניהל סניף של חברה ישראלית בדרום אפריקה, בקיא בתרבות העסקית ועובד עם גורמי ממשלה, קהילת העסקים השחורה והלבנה וכן הקהילה היהודית.

 טלפון: 054-5401005

אימייל: eladstav@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *